ads
لوگو علی بلبرینگ
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

لقی بلبرینگ چیست؟ چگونه لقی بلبرینگ را تشخیص دهیم؟

دسته بندی :مقاله انواع بلبرینگ 24 فوریه 2021 maziar 3583

یکی از مباحث بسیار مهم که باید در هنگام خرید بلبرینگ به آن توجه کرد، لقی بلبرینگ است. این لقی به برای کارکرد طبیعی دستگاه‌ها و ابزارها بسیار اهمیت دارد. در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با انواع این لقی‌ها علت به وجود آمدن، اهمیت آن‌ها و شیوه‌های نام‌گذاری آشنا کنیم تا حین خرید با مشکلی مواجه نشوید.

لقی بلبرینگ چیست؟

لقی بلبرینگ که به لـقی داخلی بـلبرینگ نیز شناخته می‌شود، در واقع فضایی است که دو رینگ نسبت به یک‌دیگر در امتداد محوری شعاعی دارند و حرکت می‌کنند. این لقی در بین انواع بلبرینگ‌ها کاملا فرق می‌کند و با توجه به مواد و متریالی که هر کارخانه برای ساخت بلبرینگ یا رولبرینگ استفاده کرده متفاوت است. این تلرانس بلبرینگ زمانی که نصب بلبرینگ انجام می‌شود، یک لقی مجاز را کارخانه‌ها برای آن در نظر می‌گیرند.

معرفی انواع لقی در بلبرینگ

  1. لقی اولیه بلبرینگ قبل از نصب لقـی بـلبرینـگ است
  2. لقی نصب بلبرینگ به معنای لقـی داخلی بلـبرینگ که بعد از نصب بر روی قطعه مورد نظر و قبل از این که دستگاه شروع به کار آن است.
  3. لقی حین کارکرد بلبرینگ زمانی است که لقی داخلی به دمای پایداری می‌رسد.

چه زمانی لقـی اولیه بزرگتر از لـقی نصب است؟

گاهی مواقع در کاربردهای صنعتی از لقی بلبرینگ، لقی اولیه آن می‌تواند از لقی نصب بلبرینگ بیشتر یا بزرگتر باشد. این موضوع به عوامل مختلفی از جمله انبساط حرارتی بین اجزای سازنده بلبرینگ و رینگ‌های بلبرینگ و همچنین انطباق داخلی با شفت بستگی دارد.

لقی داخلی بلبرینگ,رولبرینگ,تلرانس بلبرینگ

چگونه لقـی داخلی بلبـرینگ را تشخیص دهیم؟

لقـی بلبریـنگ و تشخیص آن بعد از این که برینگ بر روی محل کارکرد نصب شد اهمیت بسیاری دارد. زمانی که شما برینگ را نصب کردید و حتی در حین کارکرد لقـی داخلی بلبـرینگ به دلیل انطباقی که روی شفت‌ها ایجاد می‌شود و تفاوتی که در انبساط‌های حرارتی رینگ‌ها دیده می‌شود، این تلرانس بلبرینگ قبل از نصب بسیار کمتر است.

رابطه تلرانس بلبرینگ

در لقی بلبرینگ رابطه‌ای که بین تلرانس محوری و شعاعی قرار دارد در برخی از مواقع تناسب دارد و به همین دلیل می‌توان از طریق یک رابطه ریاضی این ارتباط را مشخص کرد. برخی از شرکت‌هایی که در حوزه تولید بلبرینگ و رولبرینگ فعالیت می‌کنند یکی از لقی‌های داخلی را با توجه به نوع بلبرینگ در جدولی مخصوص بیان می‌کنند و دیگری را باید با کمک معادلات خاصی به دست آورد.

میزان لقـی بلبـرینگ‌ها بر چه اساسی تعیین می‌شود؟

  • نوع انطباق بلبرینگ
  • محیط کار
  • تغییرات دما

لقی داخلی نرمال چیست؟

زمانی که برینگ را نصب می‌کنید یک تداخل با شرایط کارکرد طبیعی ایجاد می‌شود و لقـی به یک کارکرد مناسب می‌رسد. به این تلرانس، لقی داخلی نرمال می‌گویند. زمانی از این نوع لقی استفاده می‌شود که انطباق داخلی برینگ‌ها و افزایش دما غیر معمول باشد. در صورت بروز این شرایط و عدم بهتر است لقی که در برینگ‌ها باقی مانده است را بعد از اتمام نصب حتما بررسی کرد.

نام‌گذاری لقـی داخلی نرمال

لقـی داخلی بلـبرینگ را معمولا بر اساس میزان کارکردی که دارند نام‌گذاری می‌کنند و پسوندهای مختلفی از  C1 تا C5 می‌گیرند. معمولا لقی‌های C1  و C2 کمتر از نرمال و C5, C4, C3 بیشتر از نرمال هستند.

لقی داخلی بلبرینگ,رولبرینگ,تلرانس بلبرینگ

معرفی انواع کلاس لقی بلبرینگ

کلاس لقی بلبرینگ‌ها ISOپسوند در SKFمعنا و مفوم
C1لقی کمتر از C2
گروه 2C2لقی کمتر از نرمال
گروه Nلقی نرمال
گروه 3C3لقی بیشتر از نرمال
گروه 4C4لقی بیشتر از C3
گروه 5C5لقی بیشتر از C4

 چگونگی اعمال لقی منفی روی بلبرینگ

یکی از انواع لقـی بلبریـنگ، اعمال لقی داخلی منفی است. زمانی که نیروی محوری به دو سوی کنس‌های داخلی بلبرینگ و رولـبرینگ وارد می‌شوند، با سفت کردن قسمت بوش چاک پشت آن‌ها می‌توان این لقی منفی را اعمال کرد. اما باید در نظر داشته باشید که این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که کمی فاصله بین آن‌ها وجود داشته باشد در صورت عدم وجود فاصله این لقی منفی اعمال نمی‌شود. همچنین می‌توان از راه‌های سفت کردن پیچ و مهره چاکنت بلبرینگ و رولبرینگ، نصب دوتایی و استفاده از شیمز با ابعاد مناسب بین بلبرینگ و رولبرینگ این لقی منفی داخلی را اعمال کرد.

چرا از پیش بار در لقی استفاده می‌شود؟

یکی از مباحث مهم در لقی بلبرینگ استفاده از پیش بار است. این پیش‌بارها اهمیت زیادی دارند چرا که می‌توان به کمک آن‌ها محور رولبرینگ و بلبرینگ را در موقعیت نصب شعاعی یا محوری قرار داد، انعطاف آن‌ها را افزایش داد، برای جلوگیری از لغزش ساچمه بین کنش‌های داخلی و خارجی و همچنین کاهش یافتن صدایی که در حین چرخش بلبرینگ ایجاد می‌شود.

بلبـرینگ صنعتی و هر آنچه که باید راجع به آن بدانید!

اهمیت انتخاب لـقی بلـبرینـگ

انتخاب صحیح و درست لقـی بلبـرینگ اهمیت بسیاری دارد. احتمالا از خود می‌پرسید چرا؟ لقـی داخلی بلبـرینگ یا نیرویی که سبب نصب بلبرینگ‌ها می‌شود از جمله انتخاب‌ها و فاکتورهای مهمی هستند که باید در هنگام نصب آن‌ها را در نظر گرفت چرا که می‌تواند این لقی بر روی اندازه منطقه بارگذاری، عمر خستگی یاتاقان و اصطکاک تاثیر گذار باشد. به همین دلیل است که در هنگام انتخاب باید مقدار نیروی پیش بارگذاری شده را صحیح در نظر گرفت.

لقی داخلی بلبرینگ,رولبرینگ,تلرانس بلبرینگ

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم شما را با لقـی بلبــرینـگ که شامل انواع مختلفی از جمله لـقی داخلی بلبـرینگ و … می‌شود آشنا کنیم. همچنین شیوه‌های انتخاب نام برحسب کارکردی که دارند را توضیح دادیم تا با کلاس انواع تلرانس بلبرینگ بیشتر آشنا شوید و در هنگام خرید با خواندن مشخصات روی جعبه بتوانید بدون دردسر کالای مورد نیاز خود را خریداری و استفاده کنید.

صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید

maziar

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0