ads
لوگو علی بلبرینگ
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

بلبرینگ های حرارتی چگونه اند؟

دسته بندی :مقاله 26 فوریه 2020 maziar 2807

همه چیز درباره­ی بلبرینگ ­های حرارتی

بلبرینگ های حرارتی بلبرینگ هایی هستند که در دما­های مختلف به کار گرفته می­شوند. و به همین منظور باید قابلیت تحمل کردن انواع حرارت و دما های مختلف را دارا باشند پس در نتیجه برای ساخت آن­ها از آلیاژ­های متفاوتی به کار گرفته می­شوند که در مقابل حرارت­ های بالا بتوانند به درستی کار کنند و به آلیاژ­ آن­ها آسیبی وارد نشود. بلبرینگ­های معمولی اکثرا درجه حرارت بالای صد و پنجاه سانتی گراد را تجربه می­کنند.

البته این درجه حرارت در هر بلبرینگ به نسبت قفسه­ ی ساچمه­ ها تفاوت دارد مثلا در بلبرینگ ­های با قفسه برجی تحمل دمای بالاتری نسبت به بلبرینگ قفسه فولادی وجود دارد اما همیشه و همه جا نمی­توان از بلبرینگ­ های قفلی استفاده نمود زیرا گاهی اوقات مکان­ های مورد استفاده­ ای وجود دارد که ممکن است درجه حرارت آن بین 500 و 600 درجه سانتی گراد باشد در این­جا اگر از بلبرینگ معمولی استفاده کنیم کارکرد خوبی نخواهد داشت و خیلی سریع از بین می­رود. پس برای حل این مشکل مهم و پیچیده باید از بلبرینگ های حرارتی و نسوز استفاده کنیم برخی از شرکت­ ها با تولید بلبرینگ های حرارتی که دمای بین 250 الی 600 درجه را به راحتی می­توانند تحمل کنند توانسته­ اند این مشکل را حل کنند مشخصات بلبرینگ های حرارتی روی بدنه بلبرینگ توسط شرکت تولید کننده حک شده می­باشد.

بلبرینگ حرارتی

موارد مصرف بلبرینگ حرارتی

از بلبرینگ های حرارتی و نسوز اکثرا در کوره ­ها و فر­ها مثلا در صنایع غذایی و کارخانجات کاشی استفاده فراوانی می­شود و این نوع از بلبرینگ با سرعت کمتری نسبت به بلبرینگ­های معمولی چرخش دارد. از این رو بلبرینگ ­های حرارتی در دما­های بالا کاربرد زیادی دارد و بیشتر از، بلبرینگ های معمولی مورد استفاده قرار می­گیرند. بلبرینگ های حرارتی به دلیل بالا رفتن قابلیت بلبرینگ و کم شدن پیچیدگی آن و تحمل دمای بالای 350 درجه در صنعت تولید وعرضه می­­­­­­­شوند

خصوصیات بلبرینگ حرارتی

  1. کم شدن هزینه ­ها به دلیل زیاد شدن عمر بلبرینگ
  2. کم شدن پیچیدگی در ماشین ­ها
  3. کم شدن ضربه های وارد شده از شوک­ های حرارتی
  4. یاتاقان با عوض شدن دما آسیب جدی نمی­بیند
  5. مقاومت بالا در برابر ذرات خارجی
  6. داشتن عملکرد بسیار عالی در محیط ­های گرم وخشک
  7. کم شدن آسیب­ های وارده به محیط زیست

بلبرینگ های حرارتی دارای انواع مختلف می­باشد که هر کدام از آنها در گوش ه­ای از صنعت کاربردی دارد.

بلبرینگ حرارتیva201

این نوع از بلبرینگ های حرارتی دارای طول عمر زیادی است نوع روان­کار آن از نوع مخلوط گرافیت می­باشد و این نوع از بلبرینگ احتیاج به روان­کاری مجدد دارد.

کاربرد بلبرینگ حرارتی و نسوز

  • صنایع تولید فلزات به دلیل تحمل کردن دمای بالا
  • استفاده از بلبرینگ های حرارتی در موتور هواپیما
  • استفاده از بلبرینگ های حرارتی در راکتور هسته ­ای
  • استفاده از بلبرینگ های حرارتی در تولید نیمه هادی

 همان­طور که در بالا اشاره کرده ­ایم هر نوع از بلبرینگ­ ها جهت کار خاصی تولید شده­اند مثلا بلبرینگ ­های شیار عمیق می­توانند بارهای نیمه سنگین را تحمل کنند. اصطکاک در این نوع بسیار کم و امکان تولید با دقت زیادی همراه می­باشد. اندازه­ی بلبرینگ های حرارتی باید استاندارد باشد

بلبرینگ حرارتی

بلبرینگ حرارتی تا چه اندازه درجه حرارت را می توانند تحمل بنمایند؟

شاید شما از خود بپرسید که بلبرینگ های حرارتی تا چه حد می­تواند حرارت را تحمل کند و در کارکرد تاثیر منفی نگذارد در ادامه ما به شما جواب این سوال خواهیم داد:

درجه حرارت هر بلبرینگ بسته به قفسه ای که در یاتاقان به کار گرفته شده است بستگی دارد و قفسه­ ها خود شامل سه دسته می­باشند:

  • قفسه فولادی
  • قفسه برنجی
  • قفسه فیبری

بلبرینگ قفسه فولادی چیست؟

بلبرینگ­ های حرارتی قفسه فولادی می­تواند دمای 300 درجه سانتی گراد را تحمل نماید در این نوع از بلبرینگ کاسه نمد استفاده می­شود که اندازه­ ی تحمل دما به جنس کاسه نمد هم بستگی دارد گاهی اوقات در این بلبرینگ­ های حرارتی از گریس استفاده می­شود که خود این گریس نیز محدودیت­ هایی در پی دارد.

بلبرینگ حرارتی قفسه برنجی چیست؟

بلبرینگ های حرارتی قفسه برنجی دمای بین منفی پنجاه الی مثبت صد و پنجاه درجه را تحمل می­نماید و در این نوع از بلبرینگ که در آن از قفسه برنجی استفاده شده است روانکاری صورت نمی­گیرد در بلبرینگ های حرارتی قفسه برنجی اگر تحت فشار بار­های استاتیکی باشد می­تواند تا دمای مثبت دویست و هشتاد درجه را (در صورتی که کاهش ظرفیت تحمل بار محدودیت ایجاد نکند) تحمل کند.

بلبرینگ حرارتی

بلبرینگ حرارتی قفسه فیبری چیست؟

بلبرینگ ها حرارتی قفسه فیبری نیز مانند قفسه برنجی احتیاجی به روانکاری ندارد و دمای منفی پنجاه الی صدو پنجاه درجه را تحمل می­کند و اگر در این نوع از بلبرینگ از کاسه نمد استفاده شده باشد دمای منفی سی تا صد و سی درجه را متحمل خواهد شد.

تمیز کاری بلبرینگ به چند روش می­باشد؟

در تمیز کاری بلبرینگ از دو روش سرد وگرم می­توانیم استفاده کنیم که در اینجا برای شما نحوه­ی اجرای آن را توضیح خواهم داد:

روش تمیز­کاری سرد:

بلبرینگ های­ حرارتی بعد از مدتی نیاز به تمیز­کاری دارند که با استفاده از نفت و یا مواد مشابه آن این عمل را می­توان انجام دهیم که به این تمیز­کاری، تمیز­کاری از نوع سرد گفته می­شود.

نکته قابل توجه در این نوع از تمیز­کاری دقت نماییم که مایع استفاده کننده را با توجه به خصوصیات آلیاژ بلبرینگ انتخاب کنیم زیرا اگر مواد تمیز­کاری با آلیاژ هم­خوانی نداشته باشد باعث از بین رفتن بلبرینگ می­شود. در مرحله تمیز­کاری حتما دقت نمایید که بلبرینگ از گرد و غبار دور باشد و بعد از تمیز­کاری آن را خشک نمایید.

روش تمیز ­کاری گرم:

در تمیز­کاری گرم بلبرینگ از روغن استفاده می­شود و حتما باید دمای روغن صد و بیست درجه سانتی گراد باشد و خود گرم کردن روغن باید طوری صورت گیرد که روغن اکسید نشود وقتی که تمیز ­کاری توسط روغن انجام شد اگر بلبرینگ مشکلی نداشت می­توانیم آن را در محل مورد نظر نصب نماییم.

بلبرینگ حرارتی

مشخصات کلیه بلبرینگ­ ها روی بدنه بلبرینگ توسط شرکت تولید کننده حک شده می­باشد. از بلبرینگ نسوز و دما بالا اکثرا در کوره ­ها و فر­ها مثلا در صنایع غذایی و کارخانجات کاشی استفاده فراوانی می­شود و این نوع از بلبرینگ با سرعت کمتری نسبت به بلبرینگ­ های معمولی چرخش دارد. از این رو بلبرینگ‌های حرارتی با داشتن طول عمر بالا و همچنین کارآیی زیاد توانسته است مشتریانی زیادی در صنعت ماشین آلات جذب نماید و آن­ها را راضی نگه دارد.

maziar

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0