ads
لوگو علی بلبرینگ
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

برای مشاهده لیست علاقه مندی ها وارد شوید!

مشاهده محصولات فروشگاه

بلبرینگ سرامیکی چیست و چه کاربردی دارد؟

دسته بندی :رولبرینگ 25 مارس 2021 maziar 2179

یکی از پرکاربردترین ابزارها بلبرینگ‌ها هستند. وظیفه اصلی آن‌ها تحمل کردن بارهای شعاعی و محوری است. این بیرنگ‌ها از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از معروف‌ترین انواع آن‌ها بلبرینگ سرامیکی است که کاربردهای زیادی نیز دارد به همین دلیل تقاضا برای خرید این بیرینگ های سرامیکی بسیار زیاد است. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع بلبرینگ‌های سرامیکی و طرز کار آن‌ها آشنا کنیم تا در هنگام خرید دچار مشکلی نشوید.

بلبرینگ سرامیکی چیست؟

بلبرینگ سرامیکی از جمله معروف‌ترین بلبرینگ‌ها در صنعت است و کاربردهای زیادی در حوزه های مختلف دارد. بلبرینگ های سرامیکی تحمل بار نسبتا بالایی داشته و در سرعت و دمای بالا مورد استفاده قرار می گیرند و بسیار کاربردی می باشند

انواع بلبرینگ های سرامیکی

بلبرینگ تمام سرامیکی

در ساخت این نوع بیرینگ تماما از سرامیک استفاده شده است. این نوع از بیرینگ قابلیت‌های متعددی از جمله عدم خوردگی، مقاوم بودن در برابر خون، آب نمک و اسید، وزنی کمتر از بیرینگ‌های استیل دارند و آخرین مزیت آن‌ها کار کردن در دمای -85 تا +900 درجه سانتی‌گراد است.

کاربردهای استفاده از بلبرینگ تمام سرامیکی

بلبرینگ تمام سرامیکی یکی از محبوب ترین بیرینگ های مورد استفاده در صنعت های مختلف می باشند، این برینگ‌ها در دستگاه‌های محیط‌های خلا، رادیوتراپی، تجهیزات MRI، اسکنر نوری، مته‌های دندانپزشکی، تجهیزات هوافضا، پمپ‌ها سوخت خلا و ابزارهای نخ ریسی و دوک‌ها استفاده می‌شوند.

بیرینگ های سرامیکی, رولبرینگ سرامیکی, بلبرینگ ساچمه سرامیکی

بلبرینگ ساچمه سرامیکی

در بین بلبرینگ های سرامیکی، برینگ‌های تمام سرامیکی جز گران‌ترین نوع این خانواده هستند به همین دلیل کمتر از آن‌ها استفاده می‌شود اما در این میان بسیاری از سازندگان برای کاهش قیمت آن‌ها تغییراتی را ایجاد می‌کنند و این بیرینگ‌ها را به صورت هیبریدی می‌سازند که به بلبرینگ ساچمه سرامـیکی شهرت دارند. برخی از آن‌ها از جنس سرامیک و برخی دیگر از جنس استیل ساخته می‌شوند. شما با توجه به نیاز خود می‌توانید از هر کدام از آن‌ها استفاده کنید.

لقی بلبرینگ چیست؟ چگونه لقی بلبرینگ را تشخیص دهیم؟

مزایای بلبرینـگ هیبریدی سرامیکی

بلبرینگ سرامیکی هیبریدی یا بلبرینگ ساچمه هیبریدی نیز مزایای زیادی از جمله لرزش کم و سطح نویز، عدم وجود قوس الکتریکی در ساچمه‌ها، بالا بودن استحکام و سفتی، روان‌کننده‌ها عمر بهتری دارند و همچنین بالا بودن سرعت محدود کننده‌ها دارد.

بلبرینگ‌های سرامیکی چه مشخصاتی دارند؟

از جمله مشخصات بلبرینگ های سرامیکی می توان به سختی زیاد نسبت به بلبرینگ های استیل و سرعت به مراتب بالاتر آن ها اشاره کرد، همچنین جنس این نو بیرینگ های معمولا از اکسید آلومینیوم، اکسید زیرکونیوم، سیلیکون نیترید و کاربید سیلیسیوم می باشد.

مزیت بیریـنگ های سـرامیکی

  • وزن کم
  • استفاده در محیط‌های اسیدی
  • تحمل دمای بالا
  • عایق در برابر الکتریسیته
  • مقاوم بودن در برابر خوردگی

تفاوت بلبرینگ‌های سرامیکی و استیل

یکی از واضح‌ترین تفاوت‌ها بین بلـبرینگ سـرامیـکی و استیل، وزن بیرینگ های سرامـیکی است که بسیار کمتر از بلبرینگ‌های سرامیکی است. بلبرینگ‌های سرامیکی به دلیل داشتن یک سطح هموار ارتعاشات و خستگی کمتری دارند. همچنین با توجه به آزمایش‌هایی که روی هر دو نمونه از بلبرینگ‌ها انجام شد، مشخص شد دستگاه‌هایی که از برینگ‌های سرامیکی استفاده کرده بودن میزان برق مصرفی کمتر در حدود 10 تا 12 وات را داشته‌اند. طول عمر بلبرینـگ‌های سـرامیکی در صورتی که زنگ نزدن زیاد است لازم به ذکر است استفاده از محافظ‌ها می‌تواند این طول عمر را افزایش دهد. آخرین تفاوت بین این دو کالا قیمت آن‌ها است. بلبرینگ و رولبرینگ سرامیکی به نسبت رولبرینگ‌های فولادی و استیل گران‌تر هستند اما طول عمر بلبرینگی که از جنس سرامیک است همانطور که گفتیم بیشتر است.

بیرینگ های سرامیکی, رولبرینگ سرامیکی, بلبرینگ ساچمه سرامیکی

ویژگی بلبرینگ سرامیکی

  1. طول عمر بیشتر
  2. عایق در برابر الکتریک
  3. کاهش دما عملیاتی
  4. غیرقابل نفوذ بودن مواد شیمیایی
  5. کم بودن بار گریز از مرکز
  6. بالا بودن 40 درصدی چگالی توپ‌ها
  7. کم بودن وزن
  8. راندمان بالا
  9. عدم نیاز به روغن کاری
  10. کم بودن هزینه‌های تعمیرات و نگه‌داری
  11. سرعت بالا
  12. عدم آسیب سطح بیرینگ‌ها در حین عبور جریان الکتریکی
  13. بالا بودن قیمت
  14. در صنعت کاربردی چند منظوره دارد
  15. حداقل نیاز به استفاده از روانکار

کاربرد بلبرینگ سرامیکی در ورزش

یکی از مهم‌ترین کاربردهای این بیرینگ ها در حوزه ورزش است. از این رولبرینگ‌ها و بلبرینگ‌های سرامیکی معمولا در دوچرخه سازی استفاده می‌شود. از جمله مهم‌ترین دلایلی که استفاده از رولبرینگ سرامیکی و رولبرینگ‌هایی با این جنس در این حوزه طرفدار پیدا کرده است، حرکت نرم دوچرخه و همچین کم بودن میزان انرژی که دوچرخه سوار مصرف می‌کند است. همچنین طول عمر این ابزارها در این صنعت اهمیت بالایی دارد چرا که اکثر دوچرخه سواران در مسیرهای کوهستانی و پر رطوبت هستند و این می‌تواند طول عمر بلبرینگ را کاهش دهد اما در ارتباط با بیرینگ‌های سرامیکی این اتفاق نمی‌افتد.

برندها معتبر بلبرینگ‌های سرامیکی

برای خرید بلبرینـگ سرامیـکی برندهای داخلی و خارجی زیادی وجود دارند که می‌توانید به راحتی از بین آن‌ها خرید کنید اما در میان تمامی برندها چند برند در زمینه تولید بیرینگ های سرامیکی شناخته شده‌تر هستند. از جمله این برندها می‌توان به برندهای AFG, NACHI, NTN,BECO,SKF,NSK اشاره کرد.

بیرینگ های سرامیکی, رولبرینگ سرامیکی, بلبرینگ ساچمه سرامیکی

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم شما را با بلبـرینگ سـرامیکی و انواع این برینگ های سرامیکی آشنا کنیم تا اطلاعات کافی در هنگام خرید ابزارها یا تجهیزاتی که درون آن‌ها از بلبرینگ و رولبرینگ سرامیکی استفاده شده است داشته باشید. اگر قصد دارید هزینه خوبی را برای داشتن ابزار و تجهیزات با طول عمر بالا داشته باشید، پیشنهاد ما به شما خرید بلبرینگ‌های سرامیکی است.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

maziar

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  • چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه:
0